Blog: Hoe het komt dat duurzame merken 50% sneller groeien…

Een van de duurzaamheidsverslagen die we dit jaar maakten, is door het ministerie van EZ opgenomen in de inmiddels bekende Transparantiebenchmark Duurzaamheidsverslagen. In mei bezocht ik de kickoff-bijeenkomst en verdiepte ik me verder in het self assessment. Tijdens de lunch voelde en hoorde ik toch enige scepsis bij verschillende deelnemers over de waarde van benchmarking. Zowel van de reporting, via de Nederlandse Transparantiebenchmark, als van duurzaamheid in het algemeen, bijvoorbeeld via de Dow Jones Sustainability Index (waar de bonus van menige bestuurder kennelijk van afhangt).

De scepsis snap ik, maar mede dankzij de Transparantiebenchmark zijn we de tijd van greenwashing (zo goed als) ontstegen.

En als bierbrouwers nu hun waterverbruik per geproduceerde liter met elkaar vergelijken en daarop concurreren, dan is dat een resultaat van reporting en benchmarking.

En als Unilever kan aantonen* dat de duurzame merken meer dan 50% sneller (!) groeien dan de reguliere merken, en een hogere organische omzetgroei dan bijvoorbeeld Kraft Heinz kent, dan geloof ik dat goede, transparante reporting daar een rol in speelt (en dus elke stimulans verdient).
René de Boer

 

 

 

* Bron: FD 19 mei 2917