Interne communicatie weer meer strategisch in het hart van organisaties

Vakblad Communicatie meldt dat interne communicatie weer helemaal terug in het hart van organisaties komt. Na jaren van bezuinigen wordt er weer in geïnvesteerd. Dit komt uit een onderzoek dat Berenschot verrichte onder 13 grote (semi-)overheden. Mooi om te zien is ook dat de rol van Interne communicatie nu meer strategisch wordt ingezet.

Opvallende punten:

  • woordvoerders doen steeds minder ‘pers’ en worden meer coach van medewerkers, die zich steeds vaker via social media uiten.
  • Er komen meer social newsrooms: eigen content  wordt steeds belangrijker.
  • De omvang van de communicatiefunctie is gemiddeld 1,7% van het totaal, een percentage dat nog steeds krimpt.
  • Er wordt steeds vaker extern ingehuurd.
  • Er is een verschuiving gaande naar centrale sturing van communicatie.
  • De centrale communicatie krijgt meer de rol van expert, strateeg, regisseur en – heel mooi gezegd – ‘coach van de communicerende organisatie’

Lees het volledige artikel hier.