Het liefst aan de slag voor het groene Tesla

Een duurzaam inspirerend imago biedt carrièreperspectief. Dit stellen onderzoekers van het Zweedse adviesbureau Universum. Jaarlijks onderzoeken ze onder bijna 23.000 universitaire en hogeschool-studenten in Nederland welke werkgever voor deze groep het meest aantrekkelijk is. Dit jaar komt Tesla, de Amerikaanse producent van elektrische auto’s, voor het eerst binnen op de zesde plaats en streeft daarmee in één klap bedrijven als Unilever, Shell en Philips en de bankensector voorbij. In de top 5 staan Heineken, KLM, Google, Nike en Apple als populairste werkgevers.

 

Er is een strijd om toptalent gaande. Een goed salaris en uitgebreide ontwikkelingsmogelijkheden bij multinationals: het is niet genoeg voor de huidige starters. Zij kijken meer dan ooit ook naar of de organisatie en wat zij produceert of levert ook bij de eigen carrière- of levensdoelen past. Daarbij verwachten zij van werkgevers dat die verantwoordelijkheid nemen en hun positie gebruiken om positieve maatschappelijke verandering tot stand brengen. Bovendien willen zij zien hoe hun bijdrage, hun werk, dagelijks bijdraagt aan het grotere geheel.

 

Conclusie: Dus hoe minder groen en innovatief je bedrijf, hoe moeilijker het is nieuwe talenten aan je te binden.

 

Bron: FD