Stakeholdermanagement maakt organisaties empathisch

Paul Stamsnijder breekt in vakblad Communicatie een lans voor stakeholdermanagement. “Een impuls geven aan het empathisch vermogen van je organisatie vraagt om een andere structuur van communicatie.”

Stakeholdermanagement is in opkomst, zo lezen we in het artikel. Organisaties hebben belang bij alignment met de belevingswereld van hun stakeholders. Het maakt processen soepeler en draagt uiteindelijk bij aan een betere reputatie. Nog te vaak gaan organisaties zendergericht om met stakeholders. Dit inside-out denken is achterhaald, want verschillende groepen stakeholders staan met elkaar en andere groepen in verbinding. Het heeft dus geen zin om elke stakeholdergroep geïsoleerd te benaderen. Een holistische aanpak is hard nodig.

En dat betekent voor de communicatie in organisaties het ‘loket-denken’ afschaffen. Niet voor niets is de rol van stakeholdermanager sterk in opkomst. Niet dat hij of zij stakeholders moet ‘managen’. De stakeholdermanager moet silo’s afbreken en organisatiebreed het inlevingsvermogen stimuleren. Empatischer worden dus, en dat doe je door communicatiefuncties meer horizontaal te samenwerken en regie te voeren op relevante issues. Ook het faciliteren van een goede stakeholderdialoog hoort daarbij. In het artikel legt Stamsnijder uit hoe dit idealiter in zijn werk gaat.

Ook bij Intervolvement werken we steeds vaker op basis van de stakeholderdialoog. Bijvoorbeeld voor het samenstellen van duurzaamheidsverslagen volgens de GRI-standaard. Een uitstekende methode om een 360 graden-perspectief op de organisatie te ontwikkelen. Het zorgt voor écht contact tussen de business en belanghebbenden.


Bron: Communicatie Oktober 2016