Deze website maakt gebruik van cookies. Cookies zijn kleine stukjes informatie die je internetbrowser opslaat op jouw computer. Wij gebruiken cookies om statistieken bij te houden.
De een is afgekeurd door epilepsie, de ander zat al veel te lang zonder werk. Spaarnelanden schrijft ze niet af, maar zorgt voor werkplekken in wijkteams. Een prachtige manier om ‘mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt’ weer bij de stad te betrekken, én de wijk netjes te houden. Sociale cohesie in optima forma dus. We waren dan ook erg enthousiast toen we over dit onderwerp een film mochten maken. Bekijk de clip en de mini documentaire hieronder:
Credits
Concept en project: Intervolvement
Concept en art direction: Made in Haarlem
Regie, beeld, geluid, montage – Steven Elbers
Productie: Spaarnelanden
In de IJmondregio wonen en werken mensen tussen scheepvaart en zware industrie. Schone lucht staat hier dus hoog op de agenda van de gemeenten. De Omgevingsdienst IJmond behartigt de luchtkwaliteit namens alle IJmondgemeenten en stelde een nieuwe visie Luchtkwaliteit op. Wie wil weten hoe de Omgevingsdienst de luchtkwaliteit meet en verbetert, hoeft niet het 30 pagina’s tellende visiestuk te lezen. Intervolvement vertaalde de visie naar een online magazine, zodat het behapbaar werd voor een breed publiek. Met volop ruimte voor tabellen, foto’s en filmpjes.
Een online magazine in je communicatiemix?
Handig van zo’n online magazine is dat je er snel doorheen kunt scrollen. Wie wat meer de diepte in wil, kan filmpjes bekijken, actuele meetgegevens checken en doorklikken naar verdiepende tekstblokjes.
Hoe zorg je dat iedereen meedoet in de stad? Het Haarlemse Spaarnelanden biedt mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een plek in wijkteams. Deze teams zorgen ervoor dat zwerfafval wordt opgeruimd en kapot straatmeubilair wordt hersteld. Ambassadeurs, vrijwilligers uit de wijk, ondersteunen door goed op te letten waar de wijk nog wat extra inzet van het team kan gebruiken. Een goede en nuttige samenwerking, waarbij korte lijnen maken dat er veel werk wordt verzet. In opdracht van Spaarnelanden maakten we eerder al met onze partners een clip en een documentaire over dit maatschappelijk relevante onderwerp. Om voor nieuwe wijkteamleden te zorgen, kregen we een aanvullende opdracht om een wervingscampagne op te zetten. We zetten in op weekkranten, lokale radio en tv, maakten een campagnewebsite en hielden een persbijeenkomst met een speciale hoofdrol voor de Haarlemse wethouder voor werk en sociale zaken.
De gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude – ingeklemd tussen Haarlem, Velsen, Haarlemmermeer en Amsterdam – ondergaat een grote verandering: de gemeente van 5.000 inwoners wordt opgeheven en gaat in zijn geheel samen met een de gemeente Haarlemmermeer. De communicatie rond dit proces wordt gekanaliseerd in een informatieve krant voor inwoners. Intervolvement stelt deze samen en schrijft de teksten.
Tijdens het Promotie Evenement Techniek komen basisschoolleerlingen uit groep 7 en 8 spelenderwijs in contact met technische workshops. Dit event wordt al enkele jaren georganiseerd door bedrijven en vrijwilligers in verschillende Noord-Hollandse steden.
Maar… het ontbrak nog aan een gemeenschappelijke aankleding. Een stijl, een naam, een leuk idee dat zo’n evenement optilt. Daarom werkten we een stijl uit die past bij de zeven werelden van techniek. Centraal idee: kom er ontdekken en doen. Purmerend had de primeur met nieuwe materialen, waaronder een vier meter hoge toren, beachflags, statafels en promotiemateriaal.
Lelystad is een jonge, progressieve stad met groen, lucht en ruimte. De ideale voedingsbodem voor duurzaam beleid dus. Toch, als je niet oppast, kan iedereen bij de gemeente daar iets anders onder verstaan. Daarom heeft de gemeente Intervolvement gevraagd om op zoek te gaan naar antwoord op de vraag waarom de gemeente -ook alweer- wil excelleren in duurzaamheid en wat de duurzaamheidsambities zijn. Via een compelling story schetsen we de stip-op-de-horizon.
Een halve eeuw Sodexo werd in 2016 wereldwijd gevierd. In Nederland brachten we een jubileum-editie uit van personeelsmagazine Quality Times, met speciale aandacht voor de tijdslijn van het bedrijf als rode draad door het blad. Compleet met foto’s en verhalen van vroeger.
Van koffiebekertjes tot dozen en maaltijdbakjes: familiebedrijf Pacombi Group is gespecialiseerd in verpakkingen. Dankzij een duidelijke duurzaamheidsvisie staat het bedrijf uit Honselaarsdijk internationaal bekend als marktleider. Dat vraagt om een gedegen duurzaamheidsverslag, maar hoe pak je dat aan? Voor Pacombi Group legde Intervolvement alle duurzaamheidsinitiatieven langs de meetlat van de meest recente GRI standaard. Een goed begin voor reporting op duurzaamheid.
Spaarnelanden, verantwoordelijk voor afvalinzameling en groenonderhoud in Haarlem, heeft een prikkelende visie op sociaal maatschappelijk ondernemen. En in de stad spelen zoveel ontwikkelingen die daarop aansluiten, dat het hoog tijd werd om dit alles eens helder en samenhangend op te schrijven. Intervolvement adviseerde om dit eens goed op te schrijven, in de vorm van een visiedocument. We bedachten een concept dat de aandacht moest trekken van stakeholders, zoals wethouders en raadsleden. Het werd een bijzonder boekje. Centraal thema: de straat is van ons allemaal. Want met z’n allen maken we het leven in de stad leuker, duurzamer en socialer. Zes sprekende voorbeelden laten zien hoe mooi nieuw initiatief in de stad kan werken. We gaven ze een Loesje-achtige ‘stoeptegelwijsheid’ mee, en roepen iedereen op: wat wordt jouw tegeltje voor de stad?
Waar draait het precies om in financiële zaken voor ondernemers? Bij adviesgroep Herenvest hadden ze daar wel gevoel bij, maar niet helemaal de goede woorden. Wij keken door onze strategische bril naar hun financiële dienstverlening en zagen dit: Herenvest is er voor voorspoed en continuïteit. Voor ondernemers, hun zaak en hun mensen. Vanuit die gedachte pakten we door naar een nieuwe positionering, beeldtaal en responsive website. Aangevuld met een contentstrategie en regelmatige content is dit de perfecte springplank voor meer content en groei via social media.
EBN stond aan het begin van een meer strategische aanpak van hun communicatie. Via interviews met het management ontwikkelden we een beeld van de organisatie en haar propositie. Deze DNA-sessie leidde tot moodbords voor een geheel herziene corporate identity, met beeldtaal en tekst voor hun nieuwe corporate website.
EBN, Energiebeheer Nederland, is de partij die namens de rijksoverheid de gaswinning in Nederland aanjaagt. Met specifieke kennis van aardlagen helpen ze olie- en gasmaatschappijen hun inspanningen in de ondergrond te optimaliseren. Daarmee is EBN verantwoordelijk voor voor het overgrote deel van onze nationale aardgasbaten.
Weinig plek, veel drukte. Bouwen in binnensteden is woekeren met de ruimte. De knappe logistiek van SBL helpt bouwers om zuiniger, milieuvriendelijker én sneller te bouwen. Het is als de geest uit de olielamp: je vraagt iets, en de volgende dag staat ’t voor je klaar. Precies op de juiste verdieping, in de juiste hoek. We bedachten de naam ‘Djinny’. En dat leidde tot een fris logo, huisstijl en responsive website. Credits voor onze partners Made in Haarlem voor het design en FBi voor UX en bouw. Bekijk de nieuwe website hier.
Ze hadden al een naam, Techniek Campus Engineering & Materials. De communicatiewerkgroep voor de oprichting vroeg Intervolvement een communicatiestrategie te ontwikkelen en deze te vertalen naar een ‘compelling story’. Na interviews en brainstormsessies brachten we de strategie onder woorden en werkten we deze uit naar een communicatieplan. Met als essentieel onderdeel de compelling story, het verhaal dat alle partijen achter het grote idee schaart. Inmiddels is de Techniekcampus in de IJmond uitgegroeid tot een instituut dat werken, leren en innoveren op een vloeiende manier verbindt. We bedachten – ongevraagd – als alternatieve naam ‘Techport’, en zien nu dat deze meer en meer gebruikt wordt voor de gehele maakindustrie in de Noordelijke Randstad…