Wat maakt een organisatie tot een Great Place to Work? Vorige week werden de resultaten bekendgemaakt van een onderzoek van het internationale advies- en onderzoeksbureau dat deze naam draagt. Medewerkers van 113 organisaties in Nederland werd gevraagd naar hun vertrouwen, trots en plezier op het werk. Veel medewerkers deelden complimentjes uit, maar zoals altijd valt ook van de verbeterpunten veel te leren. Belangrijkste verbeterpunt was: meewerken aan een betere wereld.
Meewerken aan een betere wereld. Het is een prachtige kans om de relatie met de eigen medewerkers en de (andere) stakeholders te verbeteren. Veel van onze klanten laten die kans overigens niet liggen. Ze vragen hun stakeholders bijvoorbeeld welke maatschappelijke aspecten zij belangrijk vinden voor hun organisatie, en stemmen daar vervolgens de strategie op af.
Of, zoals onze klant Sodexo doet, zetten zich in voor een goed doel dat in de lijn ligt van de eigen bedrijfsactiviteiten. Sodexo heeft als facilitair dienstverlener een stevige poot in de bedrijfscatering. Met het Stop Hunger-programma zetten wereldwijd duizenden Sodexo-collega’s zich in voor bestrijden van honger en ondervoeding in alle landen waar ze actief zijn. Bijvoorbeeld door voedsel in te zamelen voor voedselbanken, fondsen te werven en trainingen te geven over voedsel en voedselveiligheid.
Meewerken aan een betere wereld. Het is voor veel bedrijven gelukkig al lang geen vrijetijdsbesteding meer.