Voor wie het nog niet wist.
Intervolvement is Jung geworden!

logo

Echt waar, kijk snel op onze nieuwe website

Betrokken medewerkers: de motor van je onderneming

De betrokkenheid van medewerkers is bepalend voor het succes van een onderneming. Medewerkers die zich verbonden voelen met het bedrijf en met het werk dat zij doen, spannen zich in voor de doelen van de organisatie. Ze zijn de ambassadeurs van de organisatie en de motor erachter. Maar hoe zorg je voor medewerkers met ‘hart voor de zaak’? 

 

Op het gebied van betrokkenheid bij ons werk scoren we ronduit slecht in Nederland. Uit onderzoek van Gallup in 2013 blijkt dat slechts negen procent van de werknemers zich actief bij zijn werk betrokken voelt. Tachtig procent doet wat van ze gevraagd wordt maar zet geen stapje extra en elf procent gedraagt zich zelfs actief niet betrokken. Dat is schrikken. Betrokken medewerkers zijn immers uiterst waardevol voor een onderneming.

 

Hart voor de zaak
Betrokken medewerkers zijn loyaler, minder vaak ziek en een stuk productiever dan hun collega’s die de uren aftellen tot het weekend. Volgens onderzoek van Mercer voegen medewerkers vier keer zoveel waarde toe aan de onderneming als niet-betrokken medewerkers. Ze zijn de motor achter nieuwe initiatieven en weten ook anderen daarvoor te enthousiasmeren. Last but not least: ze zorgen voor trouwe klanten en borgen de duurzame groei en winst van een onderneming.

 

Community management
Het vergroten van de betrokkenheid is een van de grootste uitdagingen voor werkgevers in Nederland. Maar hoe doe je dat? Hoe zorg je voor een gedeelde bedrijfsvisie waar iedereen zich voor wil inzetten? Het begint bij de interne communicatie en het gebruik van sociale media in de organisatie. Die leveren immers de kanalen waar medewerkers kennis delen, discussies starten, meedenken over nieuwe ideeën en kritische geluiden laten horen. En het begint bij het kleine percentage medewerkers dat wél ‘engaged’ is. Als zij ervan overtuigd raken dat het werk voor iedereen leuker wordt als de betrokkenheid stijgt, kan dit de kiem zijn van een waardevolle verandering.

 

Meer lezen over community management als middel om de betrokkenheid van medewerkers te vergroten? Houd onze website in de gaten. Deze zomer publiceren we iedere week een blog over dit onderwerp.