Betrokken medewerkers zijn goud waard voor een onderneming. De betrokkenheid van medewerkers verhogen is dan ook dé uitdaging voor werkgevers in Nederland. De interne communicatiekanalen bieden de kortste weg naar succes.
In het ideale plaatje is een bedrijf een gemeenschap van mensen die zich met hart en ziel inzetten voor de doelen van de organisatie. Maar hoe krijg je dat voor elkaar? Hoe zorg je ervoor dat iedere medewerker warmloopt voor de missie en visie van het bedrijf en daar graag zelf ook een bijdrage aan levert? Uiteraard moet in de eerste plaats helder zijn wat die missie en visie zijn. De interne communicatie moet kortom goed op orde zijn.
Communiceren is een taak voor iedereen
Interne communicatie gaat over de uitwisseling van informatie die voor de medewerkers van een organisatie van belang is. Met interne communicatie kun je onder meer beleid vertalen voor medewerkers, mensen op de hoogte brengen van recente ontwikkelingen en nieuwe ideeën lanceren, maar ook – minstens zo belangrijk – de bedrijfstrots stimuleren en de identificatie met de organisatie versterken. Veel organisaties gebruiken hiervoor vanouds interne media zoals het personeelsmagazine, nieuwsbrieven en een intranet. De laatste jaren zijn hier nog kanalen zoals Yammer, LinkedIn en Facebook bijgekomen. Met de komst van nieuwe online media zijn medewerkers – in theorie – niet alleen in staat om informatie tot zich te nemen, maar ook nieuws met elkaar te delen, erop te reageren en erover te discussiëren. Dat is mooi. Communiceren is dan niet langer de exclusieve taak van de afdeling communicatie, maar iets van iedereen.
Technische hulpmiddelen volstaan niet
Maar alleen met het bieden van de technische hulpmiddelen ben je er niet. Veel organisaties die zijn voorzien van een batterij aan communicatiekanalen constateren toch dat belangrijke informatie niet iedereen bereikt. En dat bedroevend weinig mensen van de mogelijkheid gebruikmaken om zelf nieuws te plaatsen. Eeuwig zonde. Niet alleen omdat goede ideeën dan niet worden gedeeld, maar ook omdat het mensen enorm motiveert om te zien dat hun suggesties worden opgepikt. En medewerkers die zien dat ze ertoe doen, en dat ze het verschil maken, zijn altijd bereid om een stap extra te zetten.
In onze blog van volgende week geven we een paar tips om actief aan de slag te gaan met community management.