Voor wie het nog niet wist.
Intervolvement is Jung geworden!

logo

Echt waar, kijk snel op onze nieuwe website

Wie vertelt de nieuwe duurzaamheidsverhalen?

Lars Moratis, lector Duurzaam Ondernemen, en Frans Melissen, lector Duurzame Businessmodellen, kwamen vorige week met een interessante visie op duurzame groei en waardecreatie voor de Nederlandse economie. Ze reageerden in het Financieele Dagblad op twee rapporten die binnen een maand verschenen over hoe Nederland de komende decennia welvaartsgroei en duurzaamheid kan laten samengaan.

Wat ons triggerde? Er zijn slimme strategieën nodig om verder te komen, en nog te vaak wordt dan gedacht in de richting van nieuwe technische oplossingen als ultieme vorm van duurzame intelligentie. Maar dat schrikt veel mensen af, weten we uit eigen ervaring. De nieuwe oplossingen lopen zo het gevaar zich te vervreemden van mensen en bedrijven die er verder een succes van kunnen maken.

Maratis en Melissen voegen daarom aan deze technische vorm van intelligentie nog drie andere vormen van intelligentie toe. Deze zijn volgens de wetenschappers een essentiële aanvulling voor een nieuw duurzaam economisch model.

 

1. Naïeve intelligentie
Je moet vrijelijk mogelijke toekomsten kunnen visualiseren, zonder je nog zorgen te maken over de mitsen en maren. Creativiteit en ondernemerschap zijn belangrijke kwaliteiten die daarbij horen.

 

2. Natieve intelligentie
Wat is aangeboren menselijk? Niet alleen maar idealisme, maar vaker dan ons lief is ook de focus op eigenbelang, denken op korte termijn en de jacht op status. Het getuigt van intelligentie als je je daar niet tegen verzet, maar er handig gebruik van maakt om grotere groepen mensen voor je te winnen.

 

3. Narratieve intelligentie
Verhalen vertellen is broodnodig om te blijven inspireren. Nieuwe verhalen over duurzame toekomsten, én mensen die die verhalen goed kunnen vertellen. Mensen die de kunst verstaan om vergezichten inspirerend en aantrekkelijk op te dienen – daar is grote behoefte aan.

 

Dus, wie inspireert er straks met nieuwe duurzaamheidsverhalen? Dat is nou echt iets voor een bureau dat al jaren communiceert vanuit de inhoud…

 

Bron: FD, 10 augustus 2016