Interne communicatie kan niet zonder goede content. Hoe organiseer je dit? Het begint bij een weloverwogen contentstrategie onder regie van een centrale redactie.
In onze vorige blog gaven we een paar tips waarmee je de interne communicatie in je bedrijf in een stroomverstelling brengt. Stel dat je daarin slaagt en er met behulp van bijvoorbeeld een correspondentennetwerk een stroom van informatie los komt. Wat doe je vervolgens met die informatie? Zorg dat je over een goede contentstrategie beschikt. Een plan dus waarin je hebt geformuleerd hoe de verhalen uit je organisatie kunnen bijdragen aan je organisatiedoelen. Streef je naar meer kwaliteit, duurzame groei of een betere wereld? Of wil je allereerst betrokken medewerkers die zich happy voelen op hun werk? Wat je doelen ook zijn, alle content die je via je interne media publiceert moet die doelen dienen.
Bewaak de strategie
Zorg verder voor een centrale redactie die de contentstrategie bewaakt. De redactie maakt een selectie uit de nieuwsitems en onderwerpen. Welke zijn geschikt, welke niet? En als het een goed onderwerp is, voor welk communicatiekanaal is dat dan uit te werken op een manier die bijdraagt aan de organisatiedoelen? Een item over een bijzondere werkplek leent zich bijvoorbeeld voor een mooie video voor het intranet. Foto’s van het jubileumfeestje van een collega zijn prima voor de Facebookpagina. De consequenties van een voorgenomen reorganisatie kunnen in een achtergrondartikel in het personeelsmagazine worden uitgediept, eventueel aangevuld door een interview met de projectleider op YouTube. Maar wel pas na die belangrijke managementmeeting. Kortom: elk kanaal heeft zijn eigen benadering en timing. En hoe meer je op de verschillende kanalen inzet, hoe meer medewerkers je bereikt.
Blijf scherp met een contentkalender
In een contentstrategie stel je vast wat voor soort content voor welke kanalen geschikt is. Met een contentkalender plaats je de items in de tijd. Dit geeft je contentstrategie een stevige basis. Zo breng je structuur aan in welke onderwerpen (campagnes, acties) wanneer aandacht behoeven. Je houdt overzicht op wat je verspreidt in elk kanaal en wie daarvoor bepaalde acties moeten ondernemen. Voor het maken van contentkalenders bestaan handige tools, zoals die van Coosto en Trello. Voordelen hiervan zijn onder meer dat je teams kunt aanmaken en mensen kunt uitnodigen om mee te kijken. Zo is iedereen altijd realtime op de hoogte.
Tel uit je winst
Het correspondentennetwerk waar we in onze vorige blog over schreven is een prachtige manier om relevante content uit de organisatie te halen. De tijd die je in zo’n netwerk investeert betaalt zich dubbel en dwars terug in groot en klein nieuws voor, over en door de gemeenschap die jouw organisatie is. Door de constante content flow hoef je niet meer te zoeken naar onderwerpen. De contentstrategie en contentkalender houden de redactie scherp. En, boven alles, levert het een heleboel betrokken medewerkers op die informatie over de organisatie graag delen met hun collega’s. Tel uit je winst.